سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه داستان گویی و داستان نویسی را به کودکان آموزش دهیم

روش آموزش داستان گویی و داستان نویسی به کودکان

به همان اندازه که داستان گویی و داستان نویسی می تواند برای کودکان سرگرم کننده و مفید باشد، از سوی دیگر تسلط بر این مهارت نیز می تواند برای آن ها به یک چالش بزرگ تبدیل شود.

برای آموزش مهارت داستان گویی یا داستان نویسی به کودک تان، روش های زیر را دنبال کنید.

  1. داستان گویی و داستان نویسی با ترکیب داستان های کودکانه دیگران

سه داستان کوتاه برای کودکتان (با توجه به سن و درک و فهم او) انتخاب کنید. قبل از تعریف آن ها به او بگویید: «من به ترتیب سه داستان کوتاه برای تو تعریف می کنم. تو باید به آن ها خوب گوش دهی و زمانی که داستان سوم تمام شد، به سه سؤال من پاسخ بدهی». درحالی که این سه سؤال را پای تابلو می نویسید، بگویید:

  • چه شخصیت هایی در این داستان وجود داشت؟
  • در ابتدای داستان چه اتفاقی افتاد؟
  • نتیجه داستان چه شد؟

بعد از اینکه داستان ها را برای کودکتان خواندید، از او بخواهید به این سه سؤال برای هر داستان پاسخ دهد، اگر کودکتان در دادن پاسخ مشکل داشت با جملات مناسب او را هدایت کنید، اما اجازه دهید پاسخ های درست را خودش پیدا کند. تمام پاسخ ها را بر روی تابلو بنویسید. در مرحله بعد به او بگویید حالا به این پاسخ ها خوب فکر کن و سعی کن داستانی را بنویسی که 3 ویژگی داشته باشد:

  • شخصیت های داستان تو برگرفته از شخصت های این سه داستان باشد.
  • شروع و پایان داستان تو متفاوت از این سه داستان باشد.

شما از طریق این تمرین ساده به بهترین وجه می توانید مهارت های حافظه، تمرکز، توجه، حل مسأله، ترکیب و خلاقیت را در کودکانتان پرورش دهید.

  1. داستان شب کودکانه گویی و داستان نویسی از طریق کارت های تصویری قصه گو

یکی دیگر از روش های مناسب برای آموزش داستان گویی به کودکان، داستان گویی از طریق کارت های تصویری قصه گو است. شما می توانید این کارت ها را از کتاب فروشی های مخصوص کودکان خریداری کرده یا خودتان آن ها را درست کنید.

کارت های تصویری قصه گو، برای کودکان 3 سال به بالا مناسب هستند و فعالیت های سرگرم کننده مختلفی را شامل می شوند. روال بازی به این صورت است که از کودک خواسته می شود با توجه به تصاویری که روی کارت ها وجود دارد، یک داستان بسازند. از طریق این کارت ها، شما به دو شیوه می توانید مهارت داستان گویی و داستان نویسی را به کودکتان آموزش دهید.

  • اگر هدف شما صرفاً ارزیابی درک و فهم کودک تان است، کارت هایی را در اختیار او قرار دهید که موضوع داشته باشند. سپس از وی بخواهید با نگاه کردن به تصاویر بگوید که چه اتفاقاتی در آن رخ داده و سپس داستانش را تعریف کند.
  • اگر هدف شما پرورش خلاقیت در کودکتان است، به او بگویید با نگاه کردن به این کارت تصویری، یک داستان از ذهن خودت بساز. در این روش، کودک با افکارش درباره تصاویر دیده شده داستانی تخیلی می سازد و اوست که تصمیم می گیرد چه عنوان، آغاز و پایانی برای این داستان انتخاب کند.

به طورکلی از کارت های تصویری قصه گو می توان برای افزایش خلاقیت، هوشیاری، تقویت مهارت های برنامه ریزی و مهارت های ارتباطی در کودکان استفاده کرد.

  1. داستان گویی و داستان نویسی از طریق تنظیم تصاویر

یکی دیگر از روش های آموزش داستان گویی به کودکان استفاده از کارت های زنجیره واری است که داستانی را نقل می کنند، مانند کارت های تصویری قصه گو. شما می توانید این کارت های زنجیره وار را خریداری کرده یا خودتان آن ها را درست کنید. در این شیوه داستان گویی، یک داستان به بخش های مختلفی تقسیم شده و هر قسمت آن به صورت تصاویر، روی یک کارت ترسیم می شود. کودک باید با نگاه کردن به این تصاویر مانند قطعات پازل، آن ها را به گونه ای کنار هم قرار دهد که ترتیب شان یک داستان را منتقل کند. این شیوه داستان گویی مهارت های توجه، تمرکز، حافظه تصویری، سازماندهی و مهارت کلامی را در کودکان تقویت می کند. برای پرورش قدرت خلاقیت و مهارت داستان سازی در کودک خود می توانید از او بخواهید داستان هایی را که خود می سازد روی کارت های جداگانه ای نقاشی کند و هنگام تعریف داستان خود از این تصاویر استفاده کند.

  1. داستان گویی و داستان نویسی از طریق ایفای نقش

در این روش شما می توانید از عروسک های مختلف نمایشی یا عروسک های انگشتی استفاده کنید. همچنین می توانید این روش را به صورت گروهی انجام دهید، به این ترتیب که از کودکان بخواهید به کمک عروسک ها یک داستان نمایشی را خودشان با همکاری هم بسازند و آن را اجرا کنند.

همین روش را می توانید از طریق نمایش یک پانتومیم اجرا کنید و بعد از بچه ها بخواهید داستان آن را بنویسند. سپس هر کودک جداگانه یک پانتومیم را فی البداهه اجرا کند و بقیه داستان آن را بنویسند.

 

برای خواندن مقالات کودکانه بیشتر اینجا کلیک کنید

http://www.voolak.com/%d9%82%d8%b5%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9%d8%a7%d9%86%d9%87